28. juli 2010

Grove horn og hjemmelagde knekkebrød

x
Som nevnt i et tidligere innlegg, hadde jeg en liten bakedag før vi dro på ferie. Da lagde jeg grove horn med ost og skinke samt knekkebrød. Oppskrifter kommer her:

Grove horn fylt med ost og skinke

Ingredienser

  • 50-100 gram smør/margarin eller 3 ss olje
  • 5 dl melk
  • 50 gram gjær/1 pakke tørrgjær
  • 1 ts salt
  • 13-14 dl hvetemel (ca. 800 gram), jeg brukte:
    • 230 gram siktet rugmel
    • 230 gram sammalt hvete, grovmalt
    • 450 gram hvetemel


Fremgangsmåte


  1. Smelt smøret, tilsett melken og varm til 37 grader. Rør ut gjæren i litt av væsken (gjæren has rett i melet ved bruk av tørrgjær)
  2. Bland væske, gjær og salt med mesteparten av melet
  3. Arbeid deigen til den slipper bollen, tilsett mer mel om nødvendig. Strø litt mel over og la den heve til dobbel størrelse under plast (30-60 min)
  4. Ta deigen ut av bollen og kna den, del den så i 3 deler
  5. Hver del kjevles ut til en runding som deles i 8/12 snipper (med en pizzaskjærer f.eks.)
  6. Legg på ønsket fyll og rull sammen trekantene til horn (jeg brukte picnicskinke og ost, samt tomatpurè)
  7. La hornene etterheve i ca. 30 min.
  8. Pensle med egg eller vann før steking
Stekes midt i ovnen ved 200 grader i ca. 10 min.



Knekkebrød
Dette var første gang jeg prøvde meg på disse knekkebrødene, oppskriften kommer fra en annen blogger, men jeg husker dessverre ikke hvem.

Ingredienser
  • 2 dl lettkokte havregryn
  • 2 dl sammalt rug (fin eller grov)
  • 2 dl solsikkekjerner
  • 2 dl sesamfrø
  • 2 dl havrekli
  • 1 dl kruskakli
  • 1 dl linfrø
  • 2 ts salt
  • 7,5 dl vann

Bland alt sammen i en bolle og la det stå og svelle i 10 min cirka.
Deretter helles røren utover 3 brett med bakepapir og smøres ut med en slikkepott.
Stekes ved 150 grader, varmluft.
Etter å ha stekt i 10 min tas brettene ut, og man skjærer opp blandingen i passende knekkebrødbiter.
Deretter stekes de i ytterligere 1 time og 15 min.
Til slutt bør de få steke noen minutter med åpen ovnsdør, for å slippe ut fuktighet.



Jeg har ikke varmluft på stekeovnen min, så første forsøk ble nok ikke helt vellykket. Jeg glemte også å la døren stå åpen de siste minuttene, og de ble veldig myke, selv etter at de var avkjølt. Lurer på om jeg kanskje lagde de litt for tykke også. Men de smakte i hvert fall bra for det, og første ladning ble spist opp ganske så raskt.

Skal lage en ny ladning i morgen, men da i mine foreldres ovn som har varmluft. Så får vi se om resultatet blir bedre :)

Ønsker alle som er innom en fortsatt fin dag!

1 kommentar:

Ida sa...

Spennede med knekkebrød det har eg også lyst å prøve meg på. ana ikkje om eg har varmluftsovn ;)

Teen eg kjøpte var en blåbær te fra celestial seasoning som eg har prøvd tidlegare. Eg syns den er god. Å så eib bengal spice også fra CS, den var også god med kanskje litt søt, syns den smakte honning, men har ikkje sjekka ka som er oppi;) den siste pakken var ingefær te fra yogi, fin smak på den også ;)